De plicht om weerstand te voelen

– Meirieu, P. (2016) Pedagogiek, De plicht om weerstand te bieden. [Pédagogie: le devoir de résister] (Verwer, S.). Culemborg: Uitgever Phronese (Origineel werk gepubliceerd in 2007)

“Het is onmogelijk om het individuele en het sociale te scheiden: niemand kan in zijn eentje leren, en de manier van leren toont altijd een bepaald idee van gemeenschappelijkheid, van verhoudingen tot het weten en het kunnen.” (Meirieu, 2016, p. 68) 

“We dienen de schooltijd richting en invulling te geven middels een ‘pedagogiek van het meesterwerk’, zodat iedereen tot iets groters kan behoren en niet langer de hele tijd van alles eist, en wel nu meteen. Alle schoolniveaus en alle schoolvakken kunnen en moeten deelnemen in deze onderneming. De school zal echter pas daadwerkelijk efficiënt zijn als de functie van de school onderschreven wordt door alle betrokkenen sociale actoren.” p. 40

“Uiteindelijk is het de status van opvoeding en onderwijs zelf die ter discussie staat: dient zij een marginale activiteit te blijven in dienst van een triomferende economie, of dient zij juist een instituut te worden dat de hele samenleving voedt en instaat stelt zich op de toekomst te richten?” p. 41

“een kind vandaag de dag zoveel informatie ontvangt dat als de school het niet leert om deze informatie nauwkeurig te onderzoeken, he kind het risico loopt geen onderscheid meer aan te kunnen rengen in de chaos die hem omringt” p. 51

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s