Hoe moet docent-professionalisering er uit zien na de coronacrisis, in tijden van versnelde digitalisering? In deze podcast gaat Remco Pijpers daar met opleidingsdocent Mirjam van Tilburg over in gesprek. Van Tilburg waarschuwt voor een te eenzijdige nadruk op ‘technisch professionalisme’.
Reflecterend op de crisistijd maakt ze de vergelijking tussen technisch professionalisme en kwetsbaar professionalisme. Het eerste is het rationele, instrumentele, het tweede een professionalisme van onzekerheid, niet-weten. Hoe vind je de balans? Daarnaast breekt ze een lans voor de vakidioot
Professionaliseren suggereert dat we steeds meer een professional worden, naar een utopisch beeld van professionalisme. Verandert dat beeld van de professionele docent in tijden van digitalisering? Digitalisering in het onderwijs gaat hoe dan ook door, in volle hevigheid. Met zegeningen en zorgen. Hoe kun je je daartoe als leraar verhouden? Op welk beeld van professionalisme werden docenten aangesproken in scholen afgelopen anderhalf jaar?
Deze podcast is ontwikkeld door Kennisnet. Kennisnet is voor scholen en instellingen in het primair onderwijs (po), het voortgezet onderwijs (vo) en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) de gids en bouwer van het ict-fundament.
https://www.kennisnet.nl/artikel/11976/de-kwetsbare-onderwijsprofessional/